,,Orice angajat al Qualitance poate deveni coproprietar al firmei. Ne dorim sa lucreze pentru ei, nu pentru noi
Prieteni din clasa a V-a, parteneri de afaceri de zece ani, Ioan Iacob si Radu Constantinescu s-au intalnit la un ,,cerc de matematica". Aveau 27 de ani cand au fondat Qualitance. ,,Eram foarte tineri, indrazneti si inconstienti. La vremea respectiva, nu aveam temeri, doar sperante!", povestesc ei.
de Alexandra Badicioiu Matei
Qualitance = Ioan Iacob & Radu Constantinescu
Au trecut 25 de ani de prietenie si zece de parteneriat de afaceri. Qualitance a devenit o companie cu proiecte care se intind pe trei continente, inclusiv cel american, cu 200 de ingineri software si venituri de 4,4 milioane de euro (in 2015). Cum au ajuns aici? Ioan si Radu povestesc despre lectiile de logica si geometrie, de ,,start-up-urile" de la 11 ani, importanta parcursului academic, dar si a relatiei de incredere si a regulilor proprii de etica a muncii: ,,Suntem oameni si ceea ce ne dorim este sa facem lucruri care sunt importante pentru noi. Intr-o companie de tehnologie, tot oamenii creeaza software, nu niste roboti, si foarte multa lume tinde sa uite asta."
Alexandra Badicioiu Matei: Care au fost cele mai importante etape in evolutia voastra profesionala?
Ioan Iacob: Pentru mine, totul a inceput cu lectiile de logica matematica si apoi de geometrie, la care bunicii ma obligau sa ma duc in vacante incepand de prin clasa a III-a, la profesorul Vasile Dumitrache din Barlad. A fost momentul meu de ,,Aha!", in care am inteles ca lucrurile se coreleaza logic, ca orice faci are o implicatie si ca un rezultat - bun sau rau - nu apare de nicaieri, ci este determinat de actiunile pe care le faci intr-o anume conjunctura. Fundatia omonima creata in memoria profesorului, pe care suntem mandri sa o sprijinim, isi propune sa ofere matematica drept instrument generatiilor de copii din ziua de azi. In anii de scoala care au urmat, probabil ca tot dascalii mei de matematica au fost cei mai influenti: Nicu Radu, Dorin Moraru.
La 11 ani, am inceput sa ,,lucrez" in ,,start-up-ul" parintilor mei, asta insemnand de la descarcatul masinilor de marfa si datul cu matura pana la instalatul primului PC cu un program de contabilitate. A fost perioada din viata mea care mi-a cimentat ideea ca trebuie sa faci tot ce este necesar ca sa reusesti, ca nu exista sarcini neimportante si nici provocari imposibile.
Prima mea experienta cu un start-up american, experienta care a inceput in 2004, m-a facut sa inteleg spiritul de Silicon Valley ,,tech start-up". Ulterior, jobul din Adobe si rolul de consultant in IBM m-au facut sa ma gandesc la scalabilitate, mai precis, la ,,scaling quality". Si asa a pornit Qualitance.
Cum v-ati cunoscut? Cum functioneaza relatia voastra?
Ioan: In clasa a V-a ne-am intersectat la cercul de matematica organizat de profesorul Raducanu - probabil un alt moment definitoriu. Cred ca dintotdeauna am fost complementari.
Radu Constantinescu: Fiecare dintre noi coordoneaza trei departamente ale Qualitance, avand insa o intelegere completa a intregului business pentru a ne putea suplini unul pe celalalt atunci cand este nevoie. Avem doua intalniri saptamanale, inainte de inceperea programului, dimineata, la prima ora, precum si o intalnire de consiliu o data la doua saptamani. Cred ca este foarte importanta increderea construita in timp, cunoasterea zonelor pe care le coordonam, la care se adauga aprecierea si recunoasterea obiectiva si reciproca a impactului contributiei fiecaruia.
-
,,Ne-am planificat cu mare atentie, rigurozitate si migala extinderea in SUA"
Cu ce dificultati v-ati intalnit?
Radu: In primii doi ani am lucrat la sediul client,ilor, acasa, sau in laboratoarele de la facultate. In 2010, am garantat cu propriul apartament un imprumut la banca - aproximativ 50.000 de euro, ca fond de rulaj. Asta s-a intamplat dupa ce am investit toti banii castigati, plus economiile personale, in amenajarea primului sediu al Qualitance, la doi ani de la data la care am inceput efectiv activitatea. Asa am reusit sa crestem intr-un an la 20 de angajat,i.
O alta perioada care ne-a pus la incercare a fost intrarea pe piata americana, in contextul in care afacerea ne mergea bine in Romania si nimic nu ne forta sa ne extindem. Insa modelele pe care le urmam in materie de inovatie, performanta, cultura organizationala si impact social pozitiv al unei companii, se gaseau in Silicon Valley.
Experienta pe care am acumulat-o acolo a dus, in ultimul an, la lansarea unei noi linii de inovatie si la investitia in tehnologii de ultima ora, precum realitatea virtuala (VR), inteligent,a artificiala (AI), Internet of Things (IoT) sau blockchain (un nou tip de baze de date - n.red). Totodata, de acolo ne-a venit ideea sa ne incurajam colegii sa devina antreprenori in interiorul companiei. Pilonii principali pe care construim proiectele sunt tehnologia, Rapid Prototyping si Design Thinking.
Ioan spunea ca piata americana iti acorda o prima sansa, nu si pe a doua. Tocmai de aceea, nu ne asteptam sa ne intampine nimeni cu paine si cu sare, asa ca ne-am planificat cu mare atentie, rigurozitate si migala extinderea in SUA. Ne-am adus alaturi un consiliu de consultanti format din ,,thought leaders" (specialisti in domeniul lor) din Silicon Valley pe care am reusit sa ii cooptam atat prin modul in care gandeam lucrurile, cat si prin mult entuziasm. Din februarie 2016, lucram la un proiect de realitate virtuala impreuna cu Mike Parsons, care a devenit, de la 1 iunie, Chief Innovation Officer (CIO) la Qualitance, urmand sa coordoneze linia de inovat,ie a companiei si activitatea biroului din SUA. Start-up-ul fondat de el in San Francisco, LaunchPodium, a fost preluat de noi si devine Qualitance Innovation Labs.
-
Extinderea in SUA, cea mai buna decizie
Care au fost cele mai bune alegeri pe care le-ati facut, privind in urma?
Ioan: Extinderea in SUA. Primul impuls a venit de la un prieten de familie, Radu Cautis, acum unul dintre consilierii nostri, care ne-a sfatuit sa ne uitam la piata din Statele Unite. In 2012, recomandarea lui ne-a adus si primul client din SUA. In momentul de fat,a, suntem foarte activi pe acea piat,a, care e totodata un garant al faptului ca avem un loc pe frontiera inovat,iei tehnologice, participam la pitch-uri si avem client,i stabili. A fost una dintre componentele care ne-au propulsat in topurile companiilor private cu cea mai rapida crestere: Deloitte Technology Fast 50 Central Europe si Inc. 5000 Europe, pe locul patru intre companiile romanesti de software.
O alta alegere care ne-a ajutat mult a fost sa ne bazam pe un grup al nostru de consilieri: cel mai recent membru este Tom Chi, unul dintre cofondatorii Google[x]. El se alatura astfel lui Radu Cautis, care are o experient,a de doua decenii in tehnologie si industria medicala, si lui Robert Neivert, partener la 500 Startup.
Crearea modelului Partnership Framework (model de parteneriat) cu ajutorul caruia orice angajat al Qualitance poate deveni coproprietar al firmei, un program pe care l-am implementat in 2013, cred ca este ceea ce defineste cultura noastra organizationala, alaturi de proprietate si mediul de prosperitate. ,,Partnership Framework" presupune ca un Qualitancer trece prin diferite stadii: in primele sase luni de la angajare isi face ucenicia in firma, in urmatoarele sase, trece la statutul de contributor, apoi la cel de driver (conducator), asta insemnand un rol prin care partenerii si asociatii ii recunosc pe cei care incearca sa faca mai mult, sa vada dincolo de cerintele directe si sa creeze valoare pentru colegii lor. Driverii care au demonstrat ca produc un impact pozitiv si semnificativ in dezvoltarea companiei pe termen lung trec la statutul de asociat,i si participa la programul de profit sharing. Bazat pe rezultatele pe care le influenteaza, asociat,ii primesc actiuni. Pasul urmator e transformarea asociat,ilor in parteneri.
-
,,Scopul nostru a fost simplu: software de calitate la un pret, corect"
Cum v-ati hotarat sa fondati Qualitance?
Radu: Aveam 27 de ani, eu tocmai terminasem doctoratul, iar Ioan devenise Quality Assurance Manager la Adobe Romania. Un an mai tarziu, Adobe devenea primul nostru client, pentru care am creat un curs de QA. Al doilea client a fost IBM si a fost totodata prima oportunitate de business creata de noi, prin rolul strategic pe care l-a avut Ioan in cadrul unui proiect major coordonat de IBM in care s-a dezvoltat componenta de software de tip middleware (care actioneaza ca o legatura intre un sistem de operare sau o baza de date si aplicatiile dedicate, intr-o retea - n.red.) care sta la baza intregii infrastructuri software folosite de catre un mare constructor auto german.
Cat despre context, vedeam in jurul nostru firme care dezvoltau software mediocru si il vindeau ba foarte ieftin, ba foarte scump. Scopul nostru a fost simplu: software de calitate la un pret, corect; iar piat,a ne-a demonstrat ca era nevoie de asa ceva. Asta nu inseamna si ca ne-am gasit repede locul pe piat,a de atunci...
-
,,Am construit o cultura de serving leadership. Primii servit,i sunt Qualitancerii. Sunt incurajat,i sa predea si in interiorul companiei, prin programe de mentorat, si in exterior, in mediul universitar"
Care este cel mai important lucru pe care l-ati invatat, pana acum, din experienta Qualitance?
Ioan: Am invatat cat de mult conteaza oamenii si faptul ca ne dorim sa lucreze pentru ei, nu pentru noi. De aici Partnership Framework, de aici programul prin care incurajam angajat,ii sa devina antreprenori in interiorul firmei, de aici investit,iile in cunostint,ele si performant,ele lor si chiar programele noastre de responsabilitate sociala. Desigur, ne dorim sa avem alaturi oameni cu aceleasi valori - respectarea angajamentelor, empatie, proprietate, crearea unui mediu in care oamenii - colegi sau clienti - sa prospere, si intent,ia de a simplifica si imbunatat,i viat,a celor din jur cu ajutorul tehnologiei, insa nu ne dorim sa le impunem, ci sa le descoperim. Asta cautam in interviuri si pe asta punem accent chiar in defavoarea abilitat,ilor tehnice. Odata ce aceste valori exista, nu setam limite ale investit,iei noastre in angajat,i. Am mai spus ca am construit aici o cultura de ,,serving leadership" (a servi prin leadership - n.red.). Ce nu am precizat atunci a fost ca primii servit,i sunt Qualitancerii.
Cat de important a fost parcursul academic?
Ioan: Matematica si limba romana. Orice altceva pentru mine nu a insemnat o aplicatie a unei combinatii intre cele doua. O ciudatenie a mea personala a fost pasiunea pentru limba latina, care cred ca m-a ajutat sa inteleg mult mai bine din punct de vedere logic structurile lingvistice.
Radu: Foarte utile mi-au fost capacitatea de a defini modele, de abstractizare si int,elegerea complexitat,ii sistemelor din jurul nostru pe care am dobandit-o in liceu la matematica si apoi la facultatea de Cibernetica. Nu mi-a fost usor sa ment,in un parcurs universitar pe cand Qualitance era ,,in construct,ie", insa am continuat sa predau la Cibernetica tocmai pentru ca acest rol inseamna sa invet,i permanent lucruri noi si sa te redefinesti incontinuu. Sunt de parere ca un specialist bun are nevoie de un background academic solid. De altfel, si Qualitancerii sunt incurajat,i sa predea si in interiorul companiei (avem programe de mentorat), si in exterior, in mediul universitar.
-
,,Am realizat ca empatia este una dintre valorile noastre ca grup. Multi au spus: Sunteti o companie de tehnologie, asta e prea soft, nu se potriveste. Nu, nu suntem o companie de tehnologie, suntem o companie de oameni"
Aveti anumite reguli personale de etica a muncii?
Radu: Onestitatea, integritatea si, prin respectarea angajamentelor pe care ni le asumam, dobandirea increderii celor din jur si concretizarea ei in parteneriate pe termen lung. Respectarea promisiunilor facute e si una din valorile companiei, alaturi de empatie, autodepasirea si simplificarea viet,ii prin tehnologie. Totodata, ambii pret,uim ownership-ul, asumarea completa a unui proiect. De altfel, in companie am creat o cultura de project owners: orice proiect are o persoana responsabila care funct,ioneaza ca driver (in model DACI - Driver Approver Contributor Informed), desigur e loc de dezbatere, insa odata ce project owner-ul a luat o decizie, ceilalt,i ii respecta decizia. Asumarea responsabilitat,ii e primul pas catre participarea la modelul nostru de parteneriat.
Ioan: Pentru mine este foarte important sa nu fiu nevoit sa cer de la cineva sa faca ce nu isi doreste. Poate pentru ca nu ma pricep sa fac asta. Dar am convingerea ca oamenii, in general, ar trebui sa lucreze doar la lucruri care sunt importante pentru ei si care se aliniaza cu ceea ce vor ei sa faca in viata, cu modul in care isi percep rolul in comunitate. Suntem oameni si ceea ce ne dorim este sa facem lucruri care sunt importante pentru noi. Intr-o companie de tehnologie, tot oamenii creeaza software, nu niste roboti, si foarte multa lume tinde sa uite asta. Un alt lucru pe care multa lume il uita este ca cream tehnologie tot pentru oameni. In 2013, am realizat ca empatia este una dintre valorile noastre ca grup. Multi au spus: Sunteti o companie de tehnologie, asta e prea soft, nu se potriveste. Nu, nu suntem o companie de tehnologie, suntem o companie de oameni.
-
,,Un conducator de proiect nu va da niciodata vina pe un membru al echipei sale cand ceva nu a mers"
Ce fel de lideri va considerati a fi?
Radu: Ne consideram lideri constient,i, ne asumam rolul de facilitatori pentru colegii din Qualitance si le alocam foarte mult timp. Cel mai mult conteaza mediul profesional creat, bazat pe ownership, iar asta incepe de la primul interviu. De pilda, cand vorbim despre senioritatea unui candidat, nu ne referim la celebra vechime in campul muncii, ci la gradul de autonomie al acelei persoane raportat la un proiect. Mediul este unul in care nu se face micromanagement si nu se arata cu degetul catre greseli individuale, iar un conducator de proiect nu va da niciodata vina pe un membru al echipei sale cand ceva nu a mers. In plus, e un mediu care stimuleaza invat,area, acumularea de abilitat,i noi. De exemplu, daca un Qualitancer vrea sa stapaneasca un nou limbaj de programare, in companie se creeaza un miniproiect in care sunt implicat,i colegi care cunosc respectivul limbaj, colegi care il ajuta sa se familiarizeze cu el.
Pe langa asta, dupa sase luni de Qualitance, angajat,ii au dreptul sa participe la cursuri, traininguri si workshopuri platite part,ial sau total de firma.
O carte de specialitate care v-a inspirat?
Radu: ,,The 15 Commitments of Conscious Leadership: A New Paradigm for Sustainable Success", de Jim Dethmer, Diana Chapman si Kaley Klemp.
Ioan: ,,Strunk & White - The Elements of Style".
*
QUALITANCE, rezumat si cifre
Qualitance, companie romaneasca fondata in 2007 de Ioan Iacob si Radu Constantinescu, este unul dintre cei mai activi sustinatori ai construirii de valoare adaugata in industria software din Romania, care lucreaza cu un mix de companii in designul, dezvoltarea, testarea si mentenanta infrastructurii sistemelor software web si mobile scalabile, dar si in proiecte de inovatie tehnologica si de business. Depasirea tendintei de a tinti castiguri facile si de a vinde ieftin inteligenta cu ora a facut posibila extinderea companiei romanesti pe taram american, extindere survenita in primavara anului 2014, care i-a dat acces la tehnologii de ultima ora si la gasirea rapida de noi clienti.
Daca cifra de afaceri a companiei era in 2013 de 1,9 milioane de euro, din care 15% proveneau din Statele Unite, in 2014 a ajuns la 3 milioane de euro, din care 35% proveneau din SUA. In 2015, au ajuns la 4,4 milioane de euro.