CUVANTUL CHEIE: TREBUIE!

Cuvantul cheie: TREBUIE!


In copilarie, Florinel Chis voia sa devina medic. In satul maramuresean in care a crescut, fara curent electric sau televizor, perspectivele sale de evolutie nu prevesteau un drum usor. Totusi, increderea in propriile forte, judecata la rece si impulsul lui ,,trebuie" l-au ridicat tocmai pe culmile... online-ului. Astazi, tanarul este un mester in ale e-commerce-ului, preluand de putin timp sefia Asociatiei Romane a Magazinelor Online (ARMO), avand state vechi in antreprenoriat sau consultanta in domeniu. ,,Secretul este sa fii pasionat", spune el, ,,sa ai o viziune si sa inveti de la cei mai buni".

de Alexandra Badicioiu Matei

Si vorbeste din experienta, pentru ca liceul - o perioada fructuoasa - i-a oferit colegi si profesori remarcabili. Dar entuziasmul a fost de fapt ingredientul principal al reusitelor sale. Imediat dupa terminarea clasei a XI-a, in vacanta de vara a anului 2002, s-a angajat intr-o companie de e-commerce, iar potrivirea cu domeniul a fost instantanee: ,,M-a captivat cu totul!". Si, cu toate ca era incurajat sa mearga spre bio-inginerie, a decis sa fie pragmatic, sa gandeasca ,,la rece" - unul dintre principiile sale de baza - si si-a croit drum catre lumea virtuala. Intuitia sa nu a dat gres, iar in ultimul an de facultate inaugura primul start-up, avand deja patru ani de experienta in spate.

-

Pe pamant britanic...

,,Am crescut profesional odata cu e-commerce-ul...", spune Florinel Chis, rezumand evolutia sa profesionala.,, Am creat lucruri folosite de oameni, care le fac viata mai usoara, care transforma modul in care se lucreaza intr-o companie. Pentru un pusti de 20 de ani caruia ii place ce face, munca devine pasiune". La un moment dat insa, Romania nu i-a mai putut satisface nevoia de cunoastere, de aprofundare a domeniului si, cu toate ca avea sase ani de antreprenoriat, a simtit nevoia unei schimbari. S-a mutat asadar in Marea Britanie, un loc in care comertul electronic era cu mult deasupra celui din tara noastra si unde alti ,,profesori" buni i-au oferit o viziune proaspata, la un nivel superior.

,,Consider ca scoala potrivita te salveaza de la a invata din greseli, te duce pe calea cea dreapta mai repede. Scoala poate sa fie si o companie, mai ales daca vrei sa devii antreprenor", spune tanarul. In strainatate, Florinel Chis a lucrat pentru retaileri online cu greutate, cum ar fi Warner Music Group, unde a dezvoltat platforma globala de e-commerce a grupului.

In 2013 a pus bazele unui start-up britanic - Elastera, platforma de hosting pentru magazine online - care a obtinut si finantare de la investitori in 2014. Totodata, a fost consultant pentru clienti care au aparut in Fortune 500. ,,A fost o perioada de dezvoltare accelerata", spune el despre cei doi ani in care a trait peste hotare. ,,Anglia mi-a oferit o noua perspectiva, am co-fondat o companie si am realizat cateva proiecte de anvergura globala de care sunt foarte mandru."

-

... si inapoi acasa

Dar a dorit sa revina in tara. Plin de cunostinte noi, de viziuni strategice si dorinta de a propulsa consumul online si in obisnuintele romanilor. De altfel, ,,anul acesta, comertul online va creste in Romania cu 45% si depasim doua miliarde de euro", spune noul director executiv al ARMO, dar suntem cu mult in urma tarilor precum Anglia, unde e-commerce-ul ruleaza aproximativ 170 de miliarde de euro si creste.

Dupa cum se vede, nu poate sa nu vorbeasca in amanunt despre munca sa, cum ar motivul pentru care e important ca Romania sa lucreze la sustinerea magazinelor online, iar antreprenorii, businessurile, ,,sa se adapteze, pentru a oferi experiente de calitate consumatorilor".

Primul pas ar fi informarea, urmata de actiuni care cresc increderea consumatorilor si apoi actiuni care ,,sustin procesul de dezoltare si crestere a domeniului". ,,Comertul online imi ofera posibilitatea de a accesa zece mall-uri fizice chiar daca stau intr-un sat izolat. Am acces la o gama larga de produse, de oriunde din lume", afirma Chis, evidentiind marele avantaj al comertului online - mobilitatea geografica. ,,Mai ales in mediul rural, cred ca potentialul pe care il are comertul online in Romania nu este accesat." Iar in acest moment, cresterea domeniului in Romania este una dintre prioritatile sale profesionale. ,,Tot online-ul ofera instrumente consumatorilor pentru a se documenta si informa, exista transparenta. E un proces comod, prin care beneficiez de servicii de calitate."

-

,,Work-life balance is easy when there is no work"

Cand lasa deoparte mediul virtual, Florinel Chis se afla probabil pe mare, pe o barca, locul unde ii place sa se relaxeze cat de des posibil. Spune ca echilibrul dintre viata personala si cea profesionala este greu de atins, mai ales din postura de antreprenor. ,,Work-life balance is easy when there is no work", explica el cu un citat, insa abordarea este cu mult mai subiectiva: ,,Pentru un antreprenor nu cred ca exista echilibru intre viata profesionala si cea personala. Una e sacrificata, asta in cazul in care antreprenoriatul nu e un hobby cu doua-trei ore alocate pe zi. Sunt perioade in care ori una, ori cealalta este prioritara. Este important ca persoana de langa tine sa aiba incredere si rabdare, iar tu sa nu cazi in capcana in care doar partea profesionala e tot timpul cea mai importanta."

Nu-i place sa vorbeasca despre sine, insa poate spune ca a ajuns in acest punct al vietii sale dand dovada de responsabilitate si avand o atitudine proactiva si incredere in fortele proprii.

Un lider, in opinia sa, este acel om ,,care isi urmeaza viziunea si are impact asupra oamenilor". ,,Exista o serie intreaga de carti, de metodologii, de clasificari, toate construite in jurul leadershipului. De la ce abilitati trebuie sa aiba un lider, ce studii, cum sa se comporte, la definitii prin citate, se incearca a defini un lider si leadershipul. Si sunt oameni care se muleaza pe definitie, dar sunt fara impact. In viziunea mea, liderul e cel care are un impact asupra oamenilor, urmand viziunea pe care o au."

Cand vine vremea automotivarii, reteta sa e simpla. ,,Cuvantul cheie este TREBUIE. Daca asta nu functioneaza, atunci regandesc de ce am nevoie de motivare pentru a face un lucru. Reevaluez situatia."

-

Carte de vizita

Florinel Chis este specialist in e-commerce si antreprenor cu peste 14 ani de experienta in domeniu. Si-a inceput cariera in timpul liceului, in 2002, ca programator, iar in 2006 a pornit primul start-up, Candoo, o companie de software si design care a dezvoltat numeroase proiecte pentru branduri precum Autodesk, eMAG, Romstal Group, PC Garage, Marketonline, Altex, Dedeman sau Flanco.

In 2012, s-a stabilit in Marea Britanie, lucrand pentru retaileri online si Warner Music Group, unde a dezvoltat platforma globala de e-commerce a grupului. In 2013 a co-fondat Elastera, start-up britanic, platforma de hosting pentru magazine online. Totodata, a fost consultant la OSF Global pentru clienti din Fortune 500.

Din august 2016 este director executiv al Asociatiei Romane a Magazinelor Online (ARMO).






 

Lideri