GANDIREA COOPERANTA - SURSA INEPUIZABILA A PERFORMANT,EI

Gandirea cooperanta - sursa inepuizabila a performant,ei


Cultura de organizat,ie si climatul organizat,ional sunt imprimate de lideri. Ei sunt responsabili pentru crearea unei atmosfere care sa stimuleze oamenii sa obtina performant,e extraordinare. Modul de gandire dobandit si promovat in companie franeaza sau, dimpotriva, da ,,boost" eficient,ei, creativitat,ii si progresului.

de Aliz Kosza

Cei care au lucrat sau lucreaza in companii mari stiu cum este cand managerul ,,clasic", adica superiorul autoritar, tinde sa isi justifice rigiditatea caracteristica pozit,iei prin ,,Sunt responsabil, pragmatic si structurat!", crezand ca monopolizarea discutiei ar fi echivalenta cu  det,inerea adevarului - asa, doar datorita inaltimii funct,iei - si ca, automat, acest statut ii transfera si stiint,a absoluta. Dar stim ca nu este deloc asa. Autoritatea managerului inhiba pornirea oamenilor din companie de a pune intrebari, de a avea opinie si argumente, de a avansa idei si solut,ii la diverse provocari, dar mai ales de a coopera.

Mai stim ca tot el, managerul ,,clasic", nu incurajeaza libertatea de opinie si nu faciliteaza comunicarea intre oameni, pentru ca, mai apoi, sa se planga - ca si cum nu ar fi el cauza disfunct,ionalitat,ilor - de faptul ca unele decizii importante s-au luat fara a fi luate in considerare, procesate si integrate toate informat,iile recente si ideile creative din companie.

Autoritatea managerilor inhiba creativitatea si ii impinge pe oameni in zona de confort, care este cel mai pagubos fenomen in orice tip de organizat,ie si are impact negativ in cifre.

Gandirea cooperanta - cel put,in din experient,a mea de CEO - este printre cele mai importante surse ale energiei creative, starii de bine si performant,ei la serviciu. Iar argumentele sunt simple si la indemana.

Gandirea cooperanta:

  1. Stimuleaza creativitatea si inovatia

In contextul actual economic, nu mai este suficient sa fii puternic, este nevoie sa colaborezi. Capacitatea de a colabora este esent,iala pentru crearea energiilor creative, iar energiile creative nasc idei noi, diferent,iere in piat,a, interes mai mare prin valoare adaugata si, in consecint,a, vanzari si profit mai mare.

Capacitatea de a inova este rezultatul fuziunii capitalului intelectual, emot,ional si social, prin colaborare si relat,ionare.

  1. Genereaza nuclee de energie pozitiva

Prin cooperare, schimbul de idei si de informat,ii genereaza o cantitate de energie pozitiva in jur, oamenii se incarca asadar pozitiv prin contribut,ia lor - oricat de mica - la proiecte si la ,,big picture". Iar imbinarea si combinarea ideilor si a informat,iilor dau nastere la experient,e umane inedite, facilitand invat,area si acumularea de noi cunostint,e.

Dar cel mai mare castig este entuziasmul, elanul pe care acest schimb de idei il da angajat,ilor.

  1. Inseamna confruntare, nu infruntare

In culturile individualiste precum regiunea Balcanilor, a infrunta este un verb aflat la rang de virtute. Exista un exces de a infrunta, in loc de a se confrunta. Atat in business, cat si in politica sau in societate: ,,sa moara capra vecinului".

Gandirea cooperanta incurajeaza confruntarea de idei, argumentat,ia si nu alimenteaza competit,ia agresiva prin dorint,a de a-i infrunta pe cei din jur. Este bine ca in interiorul companiei, dar si in exterior, in relat,ia cu piat,a, confruntarea sa nu se masoare neaparat in det,inerea locului 1, ci in rezultatele sistemelor de performant,a: profitabilitate versus venituri.

Prin gandirea cooperanta, ,,titanii" colaboreaza, nu se ,,ciocnesc", pentru ca exista o piat,a si consumatori pentru fiecare, daca se pozit,ioneaza corect.

  1. Favorizeaza impartasirea expertizei si evitarea conflictelor

Gandirea cooperanta, prin colaborare si fort,a relat,iilor interumane, faciliteaza exploatarea experient,ei si expertizei celuilalt, explorarea de noi teritorii sau direct,ii si crearea de noi combinat,ii.

Prin imbunatat,irea relatiilor interumane pot fi evitate sau depasite eventualele conflicte, comunicarea interdepartamentala se imbunatat,este, sincronizarea act,iunilor se produce natural, iar consultarea in momentele-cheie intra in zona firescului.

  1. Genereaza leadership

In timpurile noastre, fiecare vrea sa fie manager, apoi fiecare manager vrea sa devina lider - e ceva la moda sa fii ,,pe val". Aceasta ambit,ie deriva, de fapt, din gandirea competitiva: din dorint,a de a-i infrunta si domina pe ceilalt,i, de a te ridica deasupra lor, strivindu-i.

Gandirea cooperanta ajuta liderii sa ii inspire pe oameni, sa transfere know-how catre echipa, fara insa a concura cu nimeni, in afara de ei insisi. Asemenea lideri nu promoveaza gandirea competitiva, ci gandirea cooperanta, devenind astfel protagonistii transformarii si ai progresului.

Expresia ,,gandire cooperanta" am intalnit-o pentru prima oara in teoria organizat,ionala a Lyndei Gratton (London Business School), ca un element important in propagarea energiilor pozitive in organizat,ie. In viziunea si practica mea personala de leadership, gandirea cooperanta este opusul constructiv al gandirii competitive. Cele mai spectaculoase rezultate prin gandirea cooperanta le-am obt,inut sub mandatul meu de CEO la Fabryo Corporation, in dezvoltarea produselor Savana culoare, proiect in care schimbul de informat,ii avea frecvent,a zilnica, iar cantitatea de informat,ii in timp real era uriasa. Un proiect complex si integrat care ne-a transformat in lideri de piat,a si a construit un brand care va straluci inca mult,i ani de acum inainte.