BOGDAN BOCSE, VISAGECLOUD: ,,DACA ACCEPTI CA MODEL PRINCIPIILE OAMENILOR, ATUNCI IEI CE E BUN DE LA EI

Bogdan Bocse, VisageCloud: ,,Daca accepti ca model principiile oamenilor, atunci iei ce e bun de la ei"


Copil fiind, ma fascina Asimov. Acum, mi se pare dificil, ca scriitor de SF-uri, sa iti creezi un public pe masura, in contextul in care tehnologia a avansat atat de mult, incat, pe buna dreptate, mai avem de asteptat masinarii zburatoare pe toate buzunarele si calatorii interspatiale. Imagineaza-ti numai!  In fine, pana atunci, mai avem de trait alte cateva mii de zambete, unele dezamagiri, niste vise aduse la stadiul realizabil, niste idei imprumutate sau businessuri care nu vor fi niciodata ale noastre. Ai intalnit vreodata vreun om cu idei atat de misto, incat te-ai ofticat un pic pentru ca nu ti-au venit tie inainte? Si, te-ai gandit vreodata cum, dupa multe sesiuni de brainstorming poti materializa o idee? Cum iti poti construi un business frumos, care sa apara in reviste de profil si sa capteze atentia publicului? Reteta, poate ca nu se afla la ei, dar povestea a doi romani, Bogdan Bocse si Cosmin Nicula, care au mizat pe recunoastere faciala, considerand ca exista o piata neexploatata suficient inca, poate ca te va inspira.

 

Bogdan Bocse, VisageCloud

Investitia in recunoastere faciala

Mai exact, ei au  lansat in luna februarie a acestui an o solutie de recunoastere faciala care poate fi folosita in sisteme de supraveghere inteligente, dar si in panouri publicitare. Este vorba despre Visage Cloud, o solutie care este disponibila atat in varianta software-as-a-service, in cloud, dar si pentru a fi instalata pe infrastructura clientilor. Produsul ofera si functionalitati conexe recunoasterii faciale, cum ar fi detectarea si alinierea punctelor cheie ale fetei, clasificarea fetelor cu mai multe atribute, inclusiv gen, grupa de varsta, culoarea ochilor, a pielii si a parului. ,,Piata de face recognition este o piata care se afla in punctul de inflexiune intre early adoption si mainstream. Pentru cei mici ca noi, e acum ori niciodata, intrucat in 2-3 ani piata se va stabiliza deja in jurul unor jucatori mari la momentul respectiv", estimeaza Bogdan Bocse, unul dintre fondatorii Visage Cloud. Tinerii, au ales lumea afacerilor intr-o perioada in care, saptamanal apar informatii noi, publicatii noi - de la lansari de produse la lucrari de doctorat sau cercetare. Obiectivul lor, nu este sa concureze direct cu Microsoft sau Google, ci mai degraba  si-au propus sa se concentreze pe nise ale face recognition pe care sa le poata deservi mai bine, mai eficient, mai practic (cum ar fi retail analytics sau targetarea reclamelor de pe panouri digitiale in functie de audienta). Sase luni de cercetare, dezvoltare si testare au investat cei doi pentru a lansa versiunea curenta a VisageCloud. Ei recunosc ca sunt la inceput de drum, fiindca au de abordat piete de realitate augumentata, realitate virtuala si de mobil. Orientarea VisageCloud este catre clienti B2B, cu cifra de afaceri peste 100.000 de euro, care sunt in domenii de retail, out-of-home advertising / digital signage, organizare evenimente, chiar si horeca. ,,Fiind un produs flexibil, nu excludem desigur posibilitati de colaborare in domenii conexe. Suntem deschisi la parteneriate cu alti furnizori si cu integratori pentru a aborda clienti cu nevoi mai complexe, care includ face recognition fara a se limita la el", mai spune Bogdan Bocse. El mai explica si ca, recunoasterea faciala poate ajuta retailerii sa livreze promisiunea de viziune unitara asupra clientilor, fie ca vin online sau in-store.

Profil de antreprenor, Bogdan Bocse:

Mama sa a insistat mereu sa-si faca mai intai temele si apoi sa se joace, fiindca o sa se bucure mai mult de joc, daca nu va avea grija temelor. Tatal sau l-a sfatuit ca a nu avea datorii inseamna a fi liber. Acum, este cofondator a doua startupuri de succes.

Bogdan Bocse are studii in domeniul IT, fiind absolvent al Facultatii de Calculatoare din cadrul Politehnicii. Crede ca proiectele in care s-a implicat de-a lungul timpului i-au adus mai multa experienta decat studiile, fiind adeptul ,,learn by doing" (n.r. inveti facand). ,, Invatatul de dragul invatatului mi se pare cu totul neconstructiv", spune el. Care a fost traseul sau profesional?  Cand a plecat la facultate, tatal l-a sfatuit sa faca greselile pe care vrea sa le faca cat de curand, intrucat mai tarziu devine mai scump. ,,In consecinta, cariera mea a fost mereu ghidata de a-mi asuma activ riscuri controlate", marturiseste tanarul. In fine, concret, in facultate a incercat doua startupuri. Primul a fost un esec, dupa cum recunoaste el, iar al doilea a fost un succes prea mic pentru a-l motiva sa mearga mai departe. Ulterior, s-a concentrat pe a dobandi mai multa experienta ca angajat, atat in mediul enterprise, cat si in mediul small-medium business (lucrand la randul sau pentru un startup). Bogdan nu-si asuma riscuri mari. Prefera sa le evite. ,,Poate asta e o slabiciune sau o frica a mea. Dar eu o consider (sau mi-o justific) ca pe o alegere: prefer ca lucrurile sa evolueze gradual, natural, organic si sa pot dormi linistit decat sa sper ca o sa ma imbogatesc peste noapte asumandu-mi riscuri".

Sunt oameni care isi ipotecheaza casa pentru a investi in ideea in care ei cred. Bogdan spune ca ii respecta, insa recunoaste ca nu ar putea fi niciodata unul din el. Zice ca nu are neaparat un model antreprenorial, cat admira mai degraba alegerile pe care le-au facut unii oameni in anumite contexte, ori principiile pe care le-au aplicat. De pilda, i-a placut fermitatea cu care Bezos a insuflat viziunea tehnica a arhitecturii bazate pe servicii in Amazon acum 12-14 ani. ,,Rezultatul acelui curaj e azi numit Amazon Web Services, un business de vreo 12 miliarde pe an, cu crestere de 30-50%", subliniaza el. De asemenea, poate respecta intransigenta lui Jobs si obsesia lui pentru perfectiunea din simplitate. ,,Dar in acelasi timp, il consider un om groaznic, tiranic si lipsit de consideratie pentru altii", a adaugat tanarul.

,,Daca accepti ca model principiile oamenilor, atunci iei ce e bun de la ei. Daca iei ca model oamenii in sine, atunci exista riscul sa le mostenesti si raul. Mi-a facut mereu placere sa respect si sa vad modele in ce au realizat oamenii de langa mine. Colegi de facultate, prieteni din liceu, cunostiinte, genul de oameni cu care beam bere ieftina in facultate - care prin perseverenta, munca, sacrificiu si putina nebunie - au ajuns sa gestioneze bugete de milioane sau sa produca tehnologie de ultima generatie", conchide el.

In opinia sa, prima calitate a unui lider este de a nu te baza pe ideea ca exista o reteta miraculoasa care te transforma in CEO. ,,Cine vrea comfortul unui deux ex machina care sa-i dea un to-do list are sanse mai bune de a fi fericit ca angajat", explica antreprenorul.

Dar sunt niste lucruri care ajuta, adauga Bogdan:

Sa fii sincer cu tine, sa nu te minti singur, sa stii sa te refuzi, sa iti spui "am gresit", "am esuat"

Sa inspiri incredere prin a spune ce urmeaza sa faci, a face ce ai spus si a spune ce ai facut

Sa ai spirit critic, in primul rand fata de tine. Recunoaste cand ai gresit, cand nu ai stiut, cand ai abordat gresit. Mereu exista o solutie mai buna, asigura-te ca nu incetezi sa o cauti din cauza fricii sau a comfortului.

Sa iti setezi obiceiuri constructive mai mult decat obiective arbitrare

Sa ai un plan. Sa cauti mereu un plan mai bun.

Sa fii obiectiv si cat mai impartial.

Vorbeste cand e necesar si cand esti sigur pe tine. In rest, asculta-i si intreaba-i pe ceilalti.

Cinci lect,ii pe care le-a invat,at prin prisma businessului

Strategia are cel mult valoarea tacticii prin care se executa (sau cum zicea Edison "Vision without execution is halucination")

Nu primesti ce meriti. Primesti ce negociezi.

Increderea pe care o cultivi e mai importanta decat iluzia succesului peste noapte. La fel cum relatiile cu oamenii din jur sunt mai importante decat a castiga la loto.

Trebuie mereu sa-i asculti si sa-i intelegi pe ceilalti - clienti, asociati, parteneri. Dar nu mereu trebuie sa te lasi convins de ei.

Comunicarea intre oameni e ca si comunicarea intre sisteme: e optima comunicarea clara, scurta, elocventa, care nu lasa loc de interpretari. Practica asta si cultiv-o celor cu care interactionezi.

Cinci filme si seriale pe care le recomanda si altora:

A Beautiful Mind - pentru felul in care iti vine presupusa idee geniala

Thank You For Smoking - PR and Marketing

Mad Men - Advertising

The Imitation Game - inovatia inseamna perseverenta si disciplina, nu e un dar innascut

House of Cards - people management